حوادث ايران به طور گسترده در رسانه هاي خارجي انعكاس يافته است
دولت ايران خبرنگاران خارجي را از تهيه گزارش هاي خبري از سطح شهرها منع كرده است.
روز سه شنبه، 16 ژوئن (26 خرداد)، خبرگزاري هاي مختلف اطلاع دادند كه بخش رسانه هاي خارجي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي، اعلام كرده است كه خبرنگاران اجازه ندارند در سطح شهر آزادانه به تهيه گزارش يا فيلم خبري مبادرت كنند.
وزارت ارشاد به خبرنگاران گفته است كه حضور آنان براي تهيه گزارش هاي خبري و تصويري در سطح شهر مستلزم دريافت مجوز خاص از اين وزارتخانه است.
گفته مي شود كه وزارت ارشاد به خبرنگاران خارجي اطلاع داده كه تنها حق دارند از گردهمايي هاي داراي مجوز دولتي گزارش تهيه كنند و حق ارسال خبر در مورد حوادث و تحولات خبري ديگر را ندارند.
اين دستور پس از آن صادر مي شود كه با اعلام نتيجه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري ايران، شهر تهران و شمار ديگري از شهرهاي اين كشور صحنه تظاهرات و حضور اعتراض آميز گروه هاي مختلف مردم بوده است.
از جمله روز دوشنبه گروهي از معترضان به نتيجه انتخابات، كه خبرگزاري هاي مختلف و شاهدان عيني شمار آنان را صدها هزار تن تخمين زده اند، به نشانه مخالفت با اعلام انتخاب مجدد محمود احمدي نژاد به رياست جمهوري، يك گردهمايي اعتراضي در تهران برگزار كردند.
مير حسين موسوي و مهدي كروبي، دو نامزد اصلاح طلب در اين انتخابات، و شماري از شخصيت هاي سياسي جمهوري اسلامي در گردهمايي روز گذشته حضور داشتند و رسانه هاي عمومي در نقاط مختلف جهان تصاويري از اين راهپيمايي را مخابره كردند.
محدوديت دسترسي به اطلاعات
ظاهرا وزارت ارشاد در صدد جلوگيري از انتشار اخبار نا آرامي هاي ايران است
در جريان تظاهرات روز دوشنبه، هفت نفر در اثر تيراندازي از بام يك پايگاه متعلق به نيروهاي بسيج جان خود را از دست دادند كه تصاوير مربوط به آن از برخي رسانه هاي خارجي پخش شد.
در حاليكه اخبار و گزارش هاي مربوط به مخالفت مردم با نتيجه انتخابات به طور وسيع در سطح جهان انتشار يافته، گفته مي شود كه دستگاه هاي دولتي جمهوري اسلامي به اقدامات مختلفي براي جلوگيري از دسترسي مردم به اخبار اين حوادث مبادرت كرده اند.
از جمله اقدامات دولت در محدود ساختن دسترسي آزادانه به اطلاعات، محدويت هاي شديدي است كه در زمينه ارتباط اينترنتي و شبكه مبادله پيامك و اختلال در تلويزيون هاي ماهواره اي، از جمله شبكه تلويزيون فارسي بي بي سي ايجاد شده است.
برخي از ناظران اينگونه اختلالات را بي سابقه توصيف كرده و گفته اند كه تلاش براي قطع شبكه هاي ارتباطي داخل يك كشور معمولا اقدامي است كه مخالفان يك دولت براي فلج كردن اداره امور، مثلا با دست زدن به اعتصاب عمومي، به آن مبادرت مي ورزند و دولت ها قاعدتا خود را حافظ امنيت ارتباطي شهروندان مي دانند.
به گفته آنان، محدويت گردآوري خبر براي نمايندگان رسانه هاي خارجي مي تواند باعث شود تا افكار عمومي جهان به جاي گزارش هاي عيني، به شايعات اتكا كند كه احتمالا شامل تصويري افراطي از وقايع خواهد بود.
پس از اعلام نتيجه شمارش آرا انتخابات در روز جمعه، نيروهاي انتظامي در تهران و ساير شهرها مستقر شدند تا از اعتراض مردم نسبت به اين نتيجه جلوگيري به عمل آورند.
همچنين، محدوديت هاي گسترده اي بر تعدادي از روزنامه هاي داخلي وضع شد تا ظاهرا از انعكاس اخبار مربوط به اعتراضات در داخل كشور جلوگيري به عمل آيد.
همزمان دسترسي به برخي سايت هاي دولتي و طرفدار دولت نيز ظاهرا در نتيجه اقدامات مخالفان اين سايت ها با دشواري صورت مي گيرد.
دولت ايران خبرنگاران خارجي را از تهيه گزارش هاي خبري از سطح شهرها منع كرده است.
روز سه شنبه، 16 ژوئن (26 خرداد)، خبرگزاري هاي مختلف اطلاع دادند كه بخش رسانه هاي خارجي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي، اعلام كرده است كه خبرنگاران اجازه ندارند در سطح شهر آزادانه به تهيه گزارش يا فيلم خبري مبادرت كنند.
وزارت ارشاد به خبرنگاران گفته است كه حضور آنان براي تهيه گزارش هاي خبري و تصويري در سطح شهر مستلزم دريافت مجوز خاص از اين وزارتخانه است.
گفته مي شود كه وزارت ارشاد به خبرنگاران خارجي اطلاع داده كه تنها حق دارند از گردهمايي هاي داراي مجوز دولتي گزارش تهيه كنند و حق ارسال خبر در مورد حوادث و تحولات خبري ديگر را ندارند.
اين دستور پس از آن صادر مي شود كه با اعلام نتيجه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري ايران، شهر تهران و شمار ديگري از شهرهاي اين كشور صحنه تظاهرات و حضور اعتراض آميز گروه هاي مختلف مردم بوده است.
از جمله روز دوشنبه گروهي از معترضان به نتيجه انتخابات، كه خبرگزاري هاي مختلف و شاهدان عيني شمار آنان را صدها هزار تن تخمين زده اند، به نشانه مخالفت با اعلام انتخاب مجدد محمود احمدي نژاد به رياست جمهوري، يك گردهمايي اعتراضي در تهران برگزار كردند.
مير حسين موسوي و مهدي كروبي، دو نامزد اصلاح طلب در اين انتخابات، و شماري از شخصيت هاي سياسي جمهوري اسلامي در گردهمايي روز گذشته حضور داشتند و رسانه هاي عمومي در نقاط مختلف جهان تصاويري از اين راهپيمايي را مخابره كردند.
محدوديت دسترسي به اطلاعات
ظاهرا وزارت ارشاد در صدد جلوگيري از انتشار اخبار نا آرامي هاي ايران است
در جريان تظاهرات روز دوشنبه، هفت نفر در اثر تيراندازي از بام يك پايگاه متعلق به نيروهاي بسيج جان خود را از دست دادند كه تصاوير مربوط به آن از برخي رسانه هاي خارجي پخش شد.
در حاليكه اخبار و گزارش هاي مربوط به مخالفت مردم با نتيجه انتخابات به طور وسيع در سطح جهان انتشار يافته، گفته مي شود كه دستگاه هاي دولتي جمهوري اسلامي به اقدامات مختلفي براي جلوگيري از دسترسي مردم به اخبار اين حوادث مبادرت كرده اند.
از جمله اقدامات دولت در محدود ساختن دسترسي آزادانه به اطلاعات، محدويت هاي شديدي است كه در زمينه ارتباط اينترنتي و شبكه مبادله پيامك و اختلال در تلويزيون هاي ماهواره اي، از جمله شبكه تلويزيون فارسي بي بي سي ايجاد شده است.
برخي از ناظران اينگونه اختلالات را بي سابقه توصيف كرده و گفته اند كه تلاش براي قطع شبكه هاي ارتباطي داخل يك كشور معمولا اقدامي است كه مخالفان يك دولت براي فلج كردن اداره امور، مثلا با دست زدن به اعتصاب عمومي، به آن مبادرت مي ورزند و دولت ها قاعدتا خود را حافظ امنيت ارتباطي شهروندان مي دانند.
به گفته آنان، محدويت گردآوري خبر براي نمايندگان رسانه هاي خارجي مي تواند باعث شود تا افكار عمومي جهان به جاي گزارش هاي عيني، به شايعات اتكا كند كه احتمالا شامل تصويري افراطي از وقايع خواهد بود.
پس از اعلام نتيجه شمارش آرا انتخابات در روز جمعه، نيروهاي انتظامي در تهران و ساير شهرها مستقر شدند تا از اعتراض مردم نسبت به اين نتيجه جلوگيري به عمل آورند.
همچنين، محدوديت هاي گسترده اي بر تعدادي از روزنامه هاي داخلي وضع شد تا ظاهرا از انعكاس اخبار مربوط به اعتراضات در داخل كشور جلوگيري به عمل آيد.
همزمان دسترسي به برخي سايت هاي دولتي و طرفدار دولت نيز ظاهرا در نتيجه اقدامات مخالفان اين سايت ها با دشواري صورت مي گيرد.
No comments:
Post a Comment