بحران ایران موضوع اصلی نشست سه ‏روزه G8



رادیو فرانسه: وزرای امور خارجۀ گروه هشت کشور صنعتی جهان ‏که هم اکنون در شهر "ترییست" ایتالیا گردهم آمده اند ‏اعلام کردند که اجلاس آنان تحت الشعاع بحران ایران ‏قرار گرفته و این بحران موضوع مرکزی اجلاس سه ‏روزۀ آنهاست.

اجلاس گروه هشت کشور صنعتی ‏جهان، مرکب از ایتالیا، انگلستان، آلمان، فرانسه، ‏آمریکا، کانادا، ژاپن و روسیه، رسماً از امشب با ‏ضیافت شام کار خود را آغاز خواهد کرد. قرار بود ‏اجلاس گروه هشت به موضوع تثبیت اوضاع در ‏افغانستان و پاکستان اختصاص یابد، اما تحولات و ‏خشونت های ایران پس از برگزرای انتخابات ریاست ‏جمهوری در این کشور عملاً دستور کار این اجلاس را ‏تغییر داده است.

در این اجلاس همچنین خاویر سولانا ‏نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کمیسر روابط ‏خارجی اتحادیه اروپا، بنیتا فررو-والدنر، و نیز وزیر ‏امور خارجۀ جمهوری چک، یان کوت، شرکت ‏می کنند. وزیر امور خارجۀ ایتالیا فرانکو فراتینی ‏ابراز اطمینان کرده است که اجلاس گروه هشت ‏خشونت های دولت ایران را علیه شهروندان این کشور ‏به شدت محکوم خواهد کرد و بار دیگر به دولت ایران هشدار ‏خواهد داد که این خشونت ها به دوری بیشتر این کشور ‏از جامعۀ بین المللی منجر خواهد شد.

‏وزیر امور خارجۀ ایتالیا اضافه کرده است که اجلاس ‏گروه هشت موضع بسیار سختی در قبال رژیم ایران ‏اتخاذ خواهد کرد و حتا روسیه نیز از این موضع ‏پشتیبانی خواهد نمود.

وزیر امور خارجۀ ایتالیا در ادامه افزوده است : ارزش ‏زندگی انسان ها والاتر و بیشتر از چند قرارداد ‏اقتصادی است و روسیه نیز بدون هیچ مشکلی از ‏موضع و عزم راسخ غرب در مقابل ایران پشتیبانی ‏خواهد کرد. فرانکو فراتینی با اشاره به پشتیبانی غرب ‏از سیاست گشایش باراک اوباما در قبال جمهوری ‏اسلامی تأکید کرد : دستی که آمریکا به روی ایران ‏درازا کرده و ما نیز از آن پشتیبانی نمودیم نباید در ‏بازگشت به دستی خون آلود، در نتیجۀ خشونت های ‏رژیم ایران علیه شهروندان این کشور، مبدل شود
.


No comments: