مخالفت فرانسه با حملۀ نظامی به ایران

وزیر امورخارجۀ فرانسه ضمن تأکید بر اهمیت و کارآئی تحریم های تصویب شده علیه جمهوری اسلامی ایران و متعهد بودن کشورش به رعایت این تحریم ها در گفتگوئی با تلویزیون دولتی اسرائیل گفت بدیهی است که به باور فرانسه هرگونه استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران برای همه فاجعه بار خواهد بود.

آلن ژوپه، وزیر امورخارجۀ فرانسه، با هرگونه حملۀ نظامی به ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور مخالفت کرد ولی در عین حال ادامۀ اعمال تحریم ها و مجازات های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را موجه دانست.


آلن ژوپه که برای دیدار و گفتگو با رهبران اسرائیل و دولت خودگردان فلسطین به این منطقه سفر کرده است، دیروز (پنجشنبه) در گفتگوئی با تلویزیون دولتی اسرائیل گفت بدیهی است که به باور فرانسه هرگونه استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران برای همه فاجعه بار خواهد بود.

وزیر امور خارجۀ فرانسه در دنبالۀ سخنان خود بر این نکته تأکید کرد که برای جلوگیری از دست یابی جمهوری اسلامی ایران باید نهایت تلاش و کوشش را به عمل آورد.


خبرگزاری فرانسه ضمن مخابرۀ سخنان وزیر امورخارجۀ فرانسه در گفتگو با تلویزیون اسرائیل یادآوری می کند که آلن ژوپه در ماه مۀ گذشته نیز در مصاحبه ای با روزنامۀ "شرق الاوسط" گفته بود خطر مجهز شدن ایران به جنگ افزار هسته ای خطری "غیر قابل قبول" است.

وزیر امورخارجۀ فرانسه در مصاحبه با این روزنامه افزوده بود که فرانسه به رعایت تحریم ها علیه ایران عمیقاً متعهد بوده و بر این باور است که تأثیر این تحریم ها به تدریج ظاهر و نمایان می شود.


همزمان با سخنان وزیر امورخارجۀ فرانسه در انتقاد از هرگونه حملۀ نظامی به ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور، "معیر داگان"، رئیس پیشین موساد نیز از طرح های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به شدت انتقاد کرد و این طرح ها را "ماجراجوئی خطرناک" خواند.

به نوشتۀ روزنامۀ اسرائیلی "یدیعوت آهارونوت"، "معیر داگان" این مطلب را در ارتباط با طرح حمله به تأسیسات هسته ای ایران از سوی اسرائیل مطرح کرده است.

No comments: