عدم اجازه ورود هواپیمای مرکل؛ احضار سفیر رژیم در برلین

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، وزارت خارجه آلمان امروز اعلام کرد، سفیر رژیم تهران را برای ادای توضیحات در باره عدم اجازه ورود هواپیمای صدراعظم آلمان به حریم هوایی ایران، احضار می کند.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان با لحنی تند آمده است که جلوگیری از ورود هواپیمای صدراعظم آلمان به حریم هوایی ایران که به مقصد هند پرواز می کرد، اقدامی غیرقابل قبول و یک توهین به کشور آلمان است.

خبرگزاری فرانسه نوشت، عدم اجازه ورود هواپیمای صدراعظم آلمان به حریم هوایی ایران از سوی مقامات رژیم تهران، سفر وی به دهلی نو را با دو ساعت تاخیر مواجه کرد.

گفته می شود خلبان آلمانی مجبور به تغییر مسیر و انتخاب حریم هوایی ترکیه شده است.

گزارش رادیو آلمان: جمهوری اسلامی به هواپیمای حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اجازه عبور از حریم‌هوایی را نداد.

هواپیمای صدراعظم آلمان پس از دو ساعت دور زدن در حریم هوایی ترکیه سرانجام موفق به دریافت مجوز برای ادامه پرواز خود شد.

هواپیمای صدراعظم آلمان سرانجام با دو ساعت تاخیر در دهلی نو، پایتخت هند، به زمین نشست.

خانم مرکل درباره این حادثه گفت: «تاکنون چنین امری را تجربه نکرده بودم.، خلبانان هم چنین تجربه را نداشته‌اند.»

دلیل این اتفاق هنوز روشن نیست. کلاوس کرومرای، یکی از مسئولان وزارت امور خارجه آلمان، در خلال پرواز گفت، «به دلیل مشکل با ایران» فرود هواپیما در دهلی‌نو با تاخیر همراه خواهد بود.

به گفته منابع دولتی آلمان، پیشتر اجازه پرواز گرفته شده بوده. منابع دولتی ایران صدور مجوز برای این پرواز را تکذیب می‌کنند.


اجازه در آخرین دقایق

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز تصریح کرد، «چنین امری هرگز تاکنون رخ نداده بود.» تنها پس از یک ساعت مذاکره میان وزارت امور خارجه آلمان با مقامات ایرانی با میانجیگری ترکیه، سرانجام مجوز پرواز صادر شده است.

به گفته سخنگوی دولت آلمان، صدور مجوز در آخرین دقایق عملی شده، زیرا در صورت تعلل بیشتر، هواپیمای ایرباس ۳۴۰ برای رسیدن به هند سوخت کافی نداشته و مجبور به فرود در ترکیه می‌شده است. زایبرت گفت، آلمان سرگرم بررسی این قضیه بوده و در صورت لزوم از کانال‌های دیپلماتیک اعتراض خواهد کرد.

No comments: