ضربات خرافه پرستی به اسم دين

به براستي مي توان گفت بيشترين ضربات خرافه پرستي در طول تاريخ، متوجه عقايد و مناسك مذهبي مردم بوده که توسط عده اي از افراد آگاه و سودجو به جهت فريب مردم وارد دين و اعتقادات مذهبي شده و بعدهم پيروان ناآگاه و جاهل با دامن زدن به اين جريانات و تقليد كوركورانه آن را به اسم دين گسترش داده اند .
در روزگاران كهن نوعي از آيين و مناسك وضع شده تا مردمان در كنار هم بهتر زندگي كنند كه گاهي يافته ها و روشهاي آنها ضمن حيرت آور بودن با فهم و دانش بشر امروزي همخواني نداشته و حتي گاهي هم براي دنياي امروز جوابگو نيست و متناسب با نياز اين زمانه هم نيست .
بشر معاصري كه حاصل رشد و تكامل همه جانبه نوع خودش است و از علم و تجربه صدها چراغ در دست دارد چرا بيراهه ميرود و به پاره اي از خرافات گرايش پيدا ميكند و چرا از انديشه و اختيارش و تواني كه براي فهم عطايش شده بهره لازم را نمي برد چرا به بخش تاريك گذشته گريزها مي زند چرا؟؟
چرا آنها كه براي خود رداي بلند و عمامه و لقب و دفتر و دستك درست كرده اند به هزاران اسم و عنوان با جانهاي مردم بيچاره بازي ها راه انداختند چرا؟
چرا ؟ به اسم دين و خدا و شريعت مدام گمراهي و قساد و ظلم رو ترويج ميشه
چرا؟ چرا گوساله سامري در نبود موسي به پرستش گرفته شده
چرا؟ در زماني با تبليغ كشيشان ثروتمندان چه فقيرانه اقدام به خريدن زمينهاي بهشتي كردند
چرا؟با وعده رسيدن به حوري بهشتي زندگي جوانهاي ساده بر روي مين ها تباه شده
چرا؟ اين همه جنگ و كشتار بدست هم نوع و به اسم گسترش دين يهودي يا نصاري و اسلام رخ داده
چرا؟ آنها كه جوانان غيور آزاديخواهي از اين سرزمين را ظالمانه به خاك وخون مي كشند در محافل عاشورايي يزيد را لعنت و نكوهش ميكنند؟؟؟؟
چرا؟ و هزاران هزار چراي ديگررررررررررررر
شك نكنيم عوام ما با رفتار و عملكرد كور كورانه و بدون استفاده از تفكر و تحقيق به آنها ميدان داديم و اين قوم شكم پرست قدرت طلب رو بر خود چيره كرديم
اديان و اعتقادات در طول تاريخ تا امروز، مورد تهاجم خرافه بوده و اين از ناحيه رهبران پليد با اهداف رقابت جويانه همواره تشديد شده كه با واردکردن عقايد منحرف خود تا حد زيادي در راه نفوذ خود و سلطه بر افراد ناآگاه موفق بوده اند و براي ترويج عقايد منحرف خود دست به هر كاري مي زنند بعنوان مثال اخيرا”براي تثبيت حقانيت شيعه و در نهايت ولايت علوي خامنه اي و… اين داستان رواج يافت كه امام جمعه فعلي قم به محض تولدش لب به سخن گشوده و گفته يا علي .
ورود احاديث جعلي توسط جاعلان حديث از جمله سلاطين اموي و عباسي از همان آغاز يعني 1400 سال پيش و به وجود آمدن مذاهب انحرافي به جهت انحراف عقايد ، توانسته ضرباتي بر دين وارد كند.
عقاید خرافی در همه جهان یکسان نیستند. اصولاً پیروی از پیشینیان اگر به این صورت باشد که انسان عقل و فکر خود را در بست دراختیار آنها بگذارد ، این کار نتیجه ای جز عقبگرد و ارتجاع نخواهد داشت. چرا که معمولاً نسل‌های بعد از نسل‌های پیشین با تجربه‌تر وآگاه‌ترند ولی متاسفانه این طرز فکر جاهلی هنوز در میان بسیاری از افراد و ملت‌ها حکومت می‌کند که نیاکان خود را همچون بت می‌پرستند.جدای از تعصب‌ها عده ای شاید بخاطر منافعی که بت پرستی برایشان داشت به آن روی می‌آورند
در مسيحيت واژه خرافه در درگیری‌های مذهبی بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها مطرح شد. در این درگیری‌ها هر گروه سعی می‌کرد برای کمرنگ و بی اهمیت نشان دادن اعتقادات طرف مقابل، باورهای او را خرافه بنامد. اما با وجود اینکه امروز به تمام باورهای نامعقول و موهوم «خرافه» می‌گوییم.
واژه خرافه از يك حديث ظاهرا” ساختگي و روايت منسوب شده است كه از عربي گرفته شده ؛ در روایتی از حضرت محمد نقل شده که خرافه مردی از قبایل یمن بود و مدتی توسط اجنه ربوده شد و پس از مدتی به قبیله اش بازگشته و هنگامی که رویدادهای عجیب از زندگی جنیان را بیان می‌کرده، در میان اعراب به شهرت خرافه رسیده است. در عربی، به هر سخن عجیب و غیرقابل پذیرش که از عالمی غیر از عالم بشری يا علم و تجربه انسانی خبر دهد، حدیث خرافه می‌گویند كه بازار رقابتش هميشه بسيار داغه .
حماسه قيام عاشوراي حسيني در طول تاريخ و به خصوص چند دهه گذشته مورد يورش مروجان خرافه بوده و تحريف آن هنوز استمرار دارد و دست آويزي شده كه چند منظوره مورد بهره برداري حكومت قرار گرفته تا حدي كه ميشه از آن تحت عنوان ” صنعت عاشوراي ملايي ” هم ياد كرد.
موج رقابتي خرافات مداري که در گذشته بوده و در سال هاي اخير در اکثر نقاط ايران گسترش يافته و گروهي خواسته يا ناخواسته در عزاداري عاشورا با وارد کردن خرافات متعدد و گذاشتن بدعتها، سعي در كسب شهرتي دارند و حمايت دولت نيز باعث ترويج آنها شده است. بعنوان مثال در سال گذشته در شهر تهران براي حدود سيزده هزار هيئت بودجه اختصاص يافت كه آمارهاي خودشان نشان داد كه فقط هشت هزار هيئت فعال هستند و بودجه پنج هزار هيئت ديگر در اين ميان توسط عاشقان حسيني به جيب زده شده است.
در همايش عاشورائيان که در سمنان برگزار كردند بانيان و شرکت کنندگان به اين نتايج رسيدند كه:
“استفاده از علم و کتل و آلات موسيقي و نذرهاي واهي مانند قمه زني در مجالس و دسته هاي عزاداري به لحاظ اينکه استناد تاريخي و مذهبي ندارد، تحريفي در اين حماسه خدائي عنوان کردند. نصب تصاوير مجهول از بزرگ مردان حماسه عاشورا در تکايا و هيئت هاي مذهبي و خيابانها و يا استفاده از ابزار و آلات غيرمتعارف و رقابت در بکار بردن موسيقي هاي نامتجانس و نامناسب با فرهنگ تشيع و عاشورا و يا مبالغه گوئي و داستان پردازي هاي غلط و بدون پايه و اساس در خصوص واقعه کربلا، هدف اصلي اين قيام الهي که همانا قيام عليه ظلم و فساد و برپا کردن سنت رسول الله است، را در اذهان جوانان و جويندگان راه حق نبايد وارونه جلوه داد و بايد خرافات شناسائي شود و رسانه هاي عمومي و مبلغين مذهبي مردم را نسبت به آثار مخرب آن آگاه كنند.”
در ادامه به اين تصميم رسيدند كه:
”اين وظيفه علماي دين و مسئولين فرهنگي نظام است که راهکارهاي لازم را براي جلوگيري از اين انحرافات و ناداني ها بويژه در آئين هاي عزاداري محرم و بزرگداشت شهداي کربلا که به مرور زمان موجب ايجاد انحراف و تخريب ارزشهاي اسلامي مي شود، ارائه دهند و نگذارند اين حماسه به يک واقعه احساسي صرف مبدل شود. سيماي جمهوري اسلامي بايد با سرو سامان دادن و نظارت بيشتر مانع پخش مجموعه مراسم ها و برنامه هاي بزرگداشت عاشورا که احتمال غلو، مبالغه، و اغراق گوئي و وارونه جلوه دادن اين آئين الهي است، گردد.”
اما مگر نه اينكه تمام اين سناريو ساخته و پرداخته دستان علماي ديني ايران و مسئولين فرهنگي نظام است و تا به حدي در خرافه پيش رفتند و با احساس مردم عامه بازي كردند كه هر اقدام باز دارنده اي مردم فريب خورده و ساده را با خودشان دشمن ميكند و با برساخته هاي خودشان تا مرزهاي هلاكت پيش رفته اند و….
آن چه که هويت ما را مي سازد، گذشته و تاريخ و حوادثي است که در سرنوشت ما و تمدن بشريت حاضر نيز تاثير داشته و همه حكومتهاي ديگر نيز از آنها الگو مي گيرند و مورد احترام همگان است بعنوان مثال حضرت كورش كبير و منشور ملل او كه هرگز ارزشهاي اصيل و شيوه رهبري آن مرد الهي مورد تحريف قرار نگرفته و تبديل به حاشيه و خرافات نشده ، زيرا به نظرم آزادي را مي شناخته و با حق و ميزان درست حكوكت كرده و البته مردمان را محبت واقعي نموده و …..
علیرضا افشار، معاون امور اجتماعی ، فرهنگی و شوراهای وزارت کشور در خصوص مقابله با خرافه پرستی گفت: مقابله با خرافه گرایی و فرقه گرایی در اولویت برنامه‌های وزارت کشور است. پیشگیری از ایجاد فرق منحرف در برنامه‌های وزارت کشور قرار دارد و در این زمینه طرحی آزمایشی اجرا خواهد شد. باید به طرح تحول اجتماعی به عنوان پدیده ای مهم در کشور و همانند طرح تحول اقتصادی نگاه شود.
مکارم شیرازی مرجع تقلید با اشاره به موضوع خواب افزود: یکی از خرافات رایج در ایران خواب است که خواب در اسلام به هیچ وجه حجت نیست و اگر خواب را حجت بدانیم هر روز کسی خوابی خواهد دید و مسئله ای درست خواهد کرد وی ادامه داد: باید جلوی این خرافات را گرفت و اجازه نداد برخی به مجرد خواب دیدن، برای خود امامزاده درست کنند.اگر بخواهیم پایه و اساس را خواب قرار دهیم این کار رفتن به سوی خرافات است.
يكي از ضربات خرافه پرستي استفاده از شيوه عوام فريبي بوده و هست .عَوام‌فَریبی آن است که شخصی به جای استدلالبرای اثبات یک عقیده، سعی می‌کند از راه تحریک احساسات و هیجان‌های جمعی و توسل به عواطف و جوّ حاکم، نوعی تصدیق جمعی نسبت به نتیجهٔ مطلوب خود به دست آورد
در عوام فريبي با استفاده از الفاظ طفره‌آمیز بدون آنکه به شنونده يا خواننده اجازهٔ تفكر يا تحقيق در موثق بودن منبع را بدهند نوعی مرجعیت کاذب ایجاد می‌کنند. اين الفاظ طفره‌آمیز دیدگاه‌ها را بی‌طرف نمی‌کنند فقط قضیه را به نحوی ماستمالی، مبهم و غیرمستقیم می‌کنند. در ادامه تبليغ ميكنند پس براي فهم آنها به ولايت فقيه و علماي دهر نياز هست و براي خودشان مشروعيت دروغين ايجاد ميكنند.
در ادامه تعدادي آدرس را با ذكر موضوع و بدون شرح تقديم مي كنم تا ضربات و خيانت اين قشر رو به اسم دين بيشتر ببينيد

No comments: