راهپیمایی بازاریان در صحن بازار و تداوم اعتصاب


دیروز، روز کم‌سابقه‌ای در بازار تهران بود. صنف پارچه که از ابتدای ماه رمضان در اعتراض به شیوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده، اعتصاب کرده بودند، دیروز در محوطه‌ی بازار تهران دست به راهپیمایی زدند.


به گزارش کلمه، آنها ابتدا با تجمع در حد فاصل بازار خیاط‌ها و بازار عباس‌آباد، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند. اما رئیس اتحادیه که به سرعت در جمع معترضان حضور یافته بود، خواستار بازگشایی مغازه‌ها شد و اعلام کرد که پیگیری برای تحقق خواسته‌های بازاریان ادامه دارد.


اما سخنان او به فریادهای اعتراضی کسبه ختم شد و سپس تجمع‌کنندگان به قصد راهپیمایی در محوطه‌ی بازار حرکت کردند. آنها ابتدا به سمت بازار طلافروشان حرکت کردند و با شعار «بازاری با غیرت، حمایت حمایت» و «بازاری باغیرت، اتحاد اتحاد» و همچنین سر دادن شعار «الله اکبر» خواهان حمایت بقیه‌ی اصناف از خود شدند.


بر اساس این گزارش، با رسیدن جمعیت به بازار طلافروشان، کسبه‌ی این صنف با خاموش کردن چراغ و تعطیلی مغازه‌های خود، به حمایت از صنف پارچه پرداختند. جمعیت در ادامه به سمت بازار کفاش‌ها و بازار متری‌فروش‌ها رفت و بعد از آن به سمت حمام چال و مغازه‌های صنف پوشاک رفتند و با تجمع در مقابل پاساژ ملی و ملت که از مراکز اصلی خرید و فروش پوشاک است، خواستار حمایت این صنف شدند.


این گزارش حاکی است که کسبه‌ی صنف پوشاک هم مانند طلافروشان با خاموش کردن چراغ و تعطیل کردن مغازه‌هایشان به جمعیت معترض پیوستند. بدین ترتیب در نهایت علاوه بر مغازه‌های صنف پارچه و بنکداران، دیروز اکثر مغازه‌اه در بازار مسگرها، بسیاری از مغازه‌های طلافروشان، پوشاک‌فروشان و فرش‌فروشان نیز تعطیل بود.


طبق این گزارش، راهپیمایی و اعتراض دیروز بازاریان تا زمان اذان ظهر ادامه داشت و در نهایت در مقابل امامزاده زید، واقع در بازار خیاط‌ها، به اتمام رسید. معترضان قرار گذاشتند در صورتی که دولت پاسخ مناسبی به این اعتراضات ندهد، روز یکشبنه – امروز – ساعت ۱۱ صبح از بازار خیاطها و مقابل امامزاده زید به راهپیمایی اعتراضی خود ادامه دهند؛ تصمیمی که امروز با حضور گسترده‌ی نیروهای امنیتی و لباس شخصی، محقق نشد.


اما با این حال در وضعیت اعتصاب صنف پارچه و التهاب بازار تغییری ایجاد نشده است، و این پاسخی صریح به اتهام‌پراکنی‌های رسانه‌های اقتدارگرا، و واقعیت ناخوشایندی برای مسئولان دولتی است که تا هفته‌ی قبل، با لحنی تهدیدآمیز با بازاریان سخن می‌گفتند و آنها را قاچاقچی، متوهم و سوء‌استفاده‌چی می‌نامیدند.

No comments: