چهار کارشناس حقوق بشر سازمان ملل :جمهوری اسلامی اعدام ها را فورا متوقف کند

شهریور ۱۳۹۰، طی یک بیانیۀ مشترک، چهار گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور اعدامهای فراقانونی (کریستوف هاینز)، شکنجه (خوان مندز)، استقلال قضات (گابریلا ناول) و حقوق بشر در ایران (احمد شهید) اعدام اخیر یک نوجوان در ایران را محکوم کردند و از ایران خواستند تا فورا مجازات اعدام را متوقف کند. (متن کامل بیانیه در ذیل)

دیروز، ۳۰ شهریور ۱۳۹۰، مقامات ایرانی یک متهم ۱۷ ساله به نام علیرضا ملاسلطانی را در ملاء عام اعدام کردند. تحت میثاق حقوق کودک و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، اعدام افراد برای جرایمی که زیر سن ۱۸ سال مرتکب شده اند غیر قانونی است. ایران از امضاء کنندگان هر دو معاهده می باشد. اما ایران همچنان یکی از تنها کشورهایی است که هنوز افراد زیر ۱۸ سال را اعدام می کند. با اعدام علیرضا ملاسلطانی، ایران در سال جاری حداقل سه نوجوان زیر ۱۸ سال را اعدام کرده است

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مکررا نگرانی خویش از اعدام های سرسام آور ایران، که اکثریت قریب باتفاق آنان با استانداردهای بین المللی منطبق نیستند را اعلام کرده است. سرانۀ اعدام در ایران از کلیۀ کشورهای دیگر در جهان بالاتر است و از نظر تعداد کل اعدام ها، ایران پس از چین در مقام دوم در جهان قرار دارد. تنها در فاصلۀ بین ۱۰ تا ۳۱ شهریور، ایران ۵۱ نفر را اعدام کرده است.

No comments: