ایده «عملیات پنهانی» برای مقابله با جمهوری اسلامی در خاک عراق


روزنامه وال استریت ژورنال، از قول مقامات دولت آمریکا گزارش می‌دهد که فرماندهان نظامی و مقامات امنیتی آمریکا خواستار اختیارات بیشتری هستند تا برای مقابله با نفوذ ایران در خاک عراق از عملیات پنهانی استفاده کنند.


در ماه‌های اخیر نگرانی دولت آمریکا در مورد افزایش نفوذ و حضور ایران و گروه‌های وابسته به آن در خاک عراق افزایش یافته و در عین حال به نظر می‌رسد که میزان صدور و قاچاق اسلحه از سوی ایران به این کشور و نقاط دیگر خاورمیانه در حال افزایش بوده است.


یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در این زمینه خروج بخش وسیعی از نیروهای آمریکایی از خاک عراق است که تا پایان سال جاری صورت خواهد گرفت. در آن صورت ممکن است میزان نفوذ و دخالت ایران در عراق افزایش یابد.


وال استریت ژورنال می‌افزاید، اگر چنین درخواست‌هایی از سوی رئیس‌جمهور مورد تأیید قرار گیرد به احتمال زیاد تحت عنوان عملیات پنهانی و ویژه طبقه‌بندی خواهد شد ولی بعید است ابعاد آن به وسعت دستور مشابهی باشد که رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۱ برای مقابله با شبکه القاعده صادر کرد. با این همه صدور چنین دستوری از تلاش مستمر آمریکا برای مهار ایران در منطقه حکایت دارد.


مقامات دولت آمریکا از توضیح جزئیات این عملیات پنهانی که مد نظر آنهاست خودداری کرده‌اند ولی گفتند که اقداماتی نظیر کنترل شدید مرزهای ایران و عراق برای جلوگیری از ورود اسلحه به خاک عراق را شامل خواهد شد.

No comments: