می‌خواهند مردی را در ساری سنگسار کنند

ایران ب ب ب
سید نقی احمدی در حدود یک سال پیش به اتهام "زنای محصنه" در ساری محکوم به سنگسار شد. صدور این حکم به دلیل وجود چندین ایراد حقوقی در پرونده با اعتراض وکیل مدافع متهم روبرو شد. این مرد در آستانه‌ی سنگسار قرار گرفته است.
در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ سه قاضی از پنج قاضی شعبه‌ی دوم دادگاه کیفری استان مازندران سید نقی احمدی را به اتهام "زنای محصنه" با خانم پوران ق. محکوم به سنگسار می‌کنند. بنا بر دادنامه‌ی صادره، آقای احمدی در مجاورت منزل پوران ق. سکونت داشته و در غیاب شوهر پوران که محل کارش در شهر سمنان بوده است شبانه وارد منزل وی شده و با او آمیزش جنسی داشته است.
به گفته‌ی ابراهیم محمدزاده، وکیل مدافع متهم، این حکم در پی اعترافات مرد و زن این پرونده صادر شده است. پس از آن پوران ق. به علت عدم حضور همسرش و دسترسی نداشتن به وی و همچنین به دلیل عدم تجمع "ارکان زنا"، از این اتهام تبرئه می‌شود. در یکی از جلسات رسیدگی به پرونده خانم پوران ق. منکر ارتکاب جرم شده و اظهار داشته که با متهم رابطه‌ی خانوادگی داشته و متهم نیز اتهام را قبول نکرده و گفته است که سخنان پیشینش تحت فشار و شکنجه بیان شده است.
از دیگر ایرادات حقوقی که به پرونده وارد آمده، دلایل و مدارکی مبنی بر خروج از زنای محصن است که پیش‌تر به دادگاه ارائه شده است. این مدارک دال بر سخنان همسر متهم است که اعلام داشته از سه سال پیش از تاریخ وقوع این حادثه‌، دچار نوعی بیماری زنانه بوده است.
ز آنجایی که در سال گذشته شخص دیگری به نام عبداله فریور که به سنگسار محکوم شده بود، در شهر ساری به دار آویخته شد، به گفته‌ی محمد مصطفایی، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر اکنون این نگرانی وجود دارد که علیرغم ناروشنی‌های موجود در پرونده، این حکم چه در قالب سنگسار و یا اعدام اجرا گردد.
محمد مصفایی در نوشته‌ای از صادق لاریجانی، وزیر جدید قوه‌ی قضاییه ایران درخواست کرده است تا جلوی اجرای این حکم را گرفته و همچنین به دلایل شرایط حساس کنونی هر چه سریعتر نسبت به برچیدن حکم سنگسار از قانون قضایی ایران اقدام کند.

No comments: