شکنجه و بد رفتاری با زندانیان از سر غفلت و بی توجهی نیست بلکه نظام مند و برنامه ریزی شده است

برای کشف حقیقت، یک تحقیق و تفحص مستقل فوری ضروری است
۲۰ مرداد ماه ۱۳۸۸ – در حالیکه مقامات رژیم ایران ادعا کرده اند که شکنجه و بدرفتاری با زندانیانی که در جریان تظاهرات مسالمت آمیز بازداشت شده اند یا فقط بخاطر اعتقاد سیاسی شان در بازداشت بسر می برند نتیجه یک غفلت و بی توجهی است، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران معتقد است که این تجاوزو شکنجه نظام مند است و بازتاب سیاست سرکوب افراد بی گناه است برای اینکه مردم را به وحشت انداخته و اتهامات وارده بر بازداشت شدگان را به کمک اعترافات جعلی ثابت کند.
ارون رادز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد دادگاه های بازداشت شدگان گفت:”بجای اینکه دادگاه افراد بیگناه نشان داده شود باید کسانی را که مسئول این شکنجه ها هستند، و یا کسانی که به مردم شلیک کرده اند، مردم را ضرب و شتم کرده و با آنها بدرفتاری کرده اند، دادگاهی کنند چرا که منجر به مرگ تعداد زیادی از مردم در خیابان ها و در بازداشتگاهها شده است.”
دادستان عمومی؛ علی دری نجف آبادی و رئیس پلیس؛ سردار اسماعیل احمدی مقدم، دو تن از مقامات ایرانی هستند که به خشونت علیه زندانیان در زندان کهریزک اعتراف کرده اند. طبق گزارش های رسیده، رئیس بازداشتگاه کهریزک و سه نفر از نگهبانان این بازداشتگاه از کار برکنار شده اند.
خشونت با بازداشت شدگان بسیار گسترده است و بیش از ۲۵۰۰ نفری را که بازداشت شده اند، دربر می گیرد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش هایی که توسط تعداد زیادی از بازداشت شدگان بطور مستقیم به کمپین رسیده، مرور کرده است. حقیقت این است که همه این گزارش ها که شرح رفتار با زندانیان است، به گونه ای است که می توان آنها را تحت عنوان شکنجه و بدرفتاری در قانون بین المللی مقوله بندی کرد.
گستردگی شکنجه زندانیان در بازداشتگاههای متعدد به کمک تصاویروگزارشاتی که توسط اعضای خانواه بازداشت شدگان یا خود افراد بازداشت شده ای که تحت شکنجه بوده اند یا کسانی که خود شاهد شکنجه دیگران بوده اند، ارسال شده، تائید شده است. در برخی از موارد مقامات حتی به شکنجه عمدی نیز اشاره داشته اند.
ارون رادز در مورد این شکنجه ها می گوید:” چنین خشونت های عمدی و عمده حقوق بشری مطمئنا به بازداشتگاه کهریزک محدود نمی شود و هیچکس نباید با این ادعای مشخصا سطحی محدود و راهبردی راضی شود.”
کمپین بین المللی حقوق بشر بر ضرورت فوری یک تحقیق بی طرفانه و با جزئیات کامل برای روشن شدن عمق خشونت گسترده و نظام مند تاکید می کند و خواستار پاسخگویی کسانی است که مسئول این شکنجه ها هستند.
مجلس شورای اسلامی ایران کمیته ای برای بررسی تحقیق در مورد شکنجه ها و بدرفتاری با زندانیان تشکیل داده است.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران توصیه می کند که کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی اجازه دسترسی بدون هیچ دخالتی را به همه بازداشتگاهها و زندانیان داشته باشد. این کمپین همچنین از این کمیته می خواهد که از وکلای مستقل و مدافعان حقوق بشر برای کمک به این تحقیق دعوت بعمل آورد. کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین بر خواسته خود مبنی بر اعزام یک هئیت ویژه از طرف کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران مجددا تاکید دارد تا این هئیت کشتار و شکنجه های نظام مند و وسیع را که تحت قانون بین المللی حقوق بشر جنایت علیه بشریت است، مستند کرده و مورد تحقیق قرار دهد.
ارون رادز در مورد این خواسته کمپین بین المللی حقوق بشر گفت:” مادامی که هیچ تحقیق مستقل و محلی مبتنی بر ابعاد معتبر بین المللی توسط کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد انجام نشود، حقیقت کشف نخواهد شد و عدالت برقرار نخواهد شد.”
گزارش دبیر کل سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی در لینک زیر
http://iranbbb.org/48643.htm
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

No comments: