آخوند مکاررفسنجانی ،از گروه های سیاسی خواست از دستورات خامنه ای جنایتکارپیروی کنند

آخوند مکار، هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام منفور جمهوری اسلامی، گروه های سیاسی را به پیروی از دستورات خامنه ای جنایتکار، برای به گفته او پایان بخشیدن به بحران سیاسی رژیم فراخوانده است.
صدای آمریکا مینویسد: رفسنجانی روز شنبه در نخستین سخنان حمایت آمیز مستقیم از آیت الله خامنه ای از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گفت «شرایط فعلی ایجاب می کند که همه فرامین و رهنمودهای رهبر را رعایت کنند.»
رفسنجانی، که در جلسه مجمع تشخیص سخن می گفت، از گروه های درگیر خواست «شرایط مناسبی برای عمل» ایجاد کنند، به «قانون اساسی متعهد بمانند، و با قانون شکنان، بدون توجه به گرایش های ایدئولوژیکی آنها، مقابله کنند.»
رفسنجانی پیشنهاد کرد «جو هیجانزده واحساسی» فعلی با « یک جو عاقلانه» تعویض شود و گفت مقامات باید رهنمودهای رهبر را در مساله بازداشت شدگان سیاسی دنبال کنند.
او این اقدام و «جبران حقوق کسانی را که حقوق آنها نقض شده است»، راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی نامید.
خبرگزاری فرانسه می گوید رفسنجانی، در خطبه نماز جمعه در ماه پیش، از خامنه ای فاصله گرفت و گفت انتخابات موجب " بحران" در کشور شده است.
رفنسجانی همچنین بار دیگر از رسانه ها خواست از دامن زدن به «نفاق» در جامعه پرهیز کنند.
ایرنا در این مورد مینویسد:رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پايبندي به رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب در مورد بازداشت‌هاي حوادث اخير و احقاق حقوق افرادي که حقشان ضايع شده و برخورد با متخلفان را راهگشاي مسائل موجود دانست و گفت: "بايد هر کس در هر مقامي خود را ملزم به رعايت آنها بداند و صاحبان تريبون و صاحب نفوذان و رسانه‌ها از دامن زدن به تفرقه و تيترسازي‌هاي جنجال ساز خودداري و در جهت ايجاد وحدت و وفاق جامعه راه را باز کند."
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در شرايطي خواستار "برخورد با متخلفان" شده که اصلاح‌طلبان در هفته‌هاي اخير خواهان آزادي همه عوامل‌ آشوب‌هاي پس از انتخابات و آزاد گذاشتن سران اصلي آن شده‌اند.
هاشمي رفسنجاني رعايت دستورات و رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب، ايجاد شرايط مناسب براي عمل و پايبندي فراجناحي به قانون اساسي و قوانين موضوعه توسط همه و ضد ارزش تلقي شدن تخلف از قانون و برخورد با قانون شکنان از هر طرف، جايگزين کردن فضاي عقلايي به جاي فضاي هيجاني و احساسي و ايجاد فضاي نقادي آزاد و استدلال و پاسخگويي مناسب و قانوني به نقدهاي منصفانه را از ضرورت‌هاي شرايط کنوني دانست.
هاشمي رفسنجاني پيش از اين نيز در سخناني به سابقه دوستي‌اش با رهبر فرزانه انقلاب و شناخت کامل از ايشان در مقاطع مختلف مبارزه، پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي اشاره و عنوان کرده بود که ايشان را شخصيتي نوانديش و پيشرو در مسائل مختلف مي‌داند.
اما از آنجايي که اين عقب نشيني هاشمي از موضع‌گيري‌هاي مشکوکش در جريان آشوب‌هاي پس از انتخابات و تغيير لحن او، به دنبال بيانيه قاطع اعضاي مجلس خبرگان رهبري درباره حرکت او در سايه ولايت فقيه صورت گرفت، فعالان سياسي اميدي به التزام عملي رئيس مجمع تشخيص به سخنانش نداشتند.
البته پس از گذشت مدتي از اظهارات هاشمي رفسنجاني، انفعال او در برابر تاکيدات رهبر معظم انقلاب اين موضوع را تاييد و اثبات کرد.
اکنون نيز که پس از حدود چهار هفته، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به ايراد سخناني مشابه پرداخته است، گفته‌هاي او با نگاهي ترديدآميز مي‌شود.
البته چرخش مثبتي که در رويکرد هاشمي، حداقل در گفتار، روي داده، استقبال رسانه‌ها و شخصيت‌هاي مختلف را به همراه داشته اما همچنان اين مطالبه باقي است که چرا وي از ابتدا در مسير ولايت گام برنداشته است.
از اين رو سخنان هاشمي رفسنجاني پيش از آنکه نقدي بر مسئولان، شخصيت‌ها و فضاي کنوني جامعه باشد، نقدي بر رويکرد سابق خود محسوب مي‌شود چرا که رفتار سياسي او در هفته‌هاي اخير برخلاف گفتاري است که اکنون از او شنيده مي‌شود.

No comments: