کاهش سن زنان سرپرست خانوار به ۲۸ سال


روزنامه خراسان: سن زنان سرپرست خانوار در سال های اخیر به ۲۸ سال کاهش یافته که یکی از مهم ترین دلایل آن کاهش سن طلاق در زنان است.فرید براتی مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی با بیان این مطلب به خراسان گفت: بررسی آماری بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار نشان می دهد که سن زنان سرپرست خانواری که برای دریافت حمایت و تحت پوشش قرار گرفتن به سازمان بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی مراجعه می کنند، طی سال های اخیر کاهش یافته که این هشداری جدی است.وی افزود: در گذشته زنان سرپرست خانوار با سن بالا بیشترین آمار را به خود اختصاص می دادند، اما آمار ورودی های چند سال اخیر حاکی از آن است که در حال حاضر تعداد زنان سرپرست خانوار با سن پایین رو به افزایش است.

براتی با اشاره به دلایل کاهش سن زنان سرپرست خانوار، پس از اشاره به عامل فوت همسر، طلاق را دومین عامل سرپرستی زنان در خانواده برشمرد و تصریح کرد که با توجه به این که سن طلاق در زنان به ۲۰ تا ۲۴ سال کاهش یافته است، تعدادی از زنان مطلقه که برای دریافت حمایت به سازمان مراجعه می کنند دارای سنین ۲۸ تا ۳۰ سال اند.وی افزود: علاوه بر طلاق، دختران خودسرپرست ازدواج نکرده و ورود آن ها به چرخه حمایتی نهادها از جمله عوامل افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و یا خودسرپرست در سن پایین است. مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی گفت: افزایش مرگ و میر در سن جوانی نیز از جمله عواملی است که موجب می شود زنان در سن جوانی و به دلیل نداشتن حامی به جرگه زنان سرپرست خانوار وارد شوند.براتی همچنین با اشاره به این که در گذشته ۴/۹ درصد خانوارها، «زن سرپرست» بودند گفت: با توجه به افزایش سالانه ۵۵ تا ۶۰ هزار خانوار به آمار خانواده های زن سرپرست، در حال حاضر بیشتر از ۱۰ درصد خانوارها تحت سرپرستی زنان قرار دارند.به گفته این مسئول به همین نسبت تعداد زنان سرپرست خانوار در سن پایین ۲۸ تا ۳۰ سال نیز رو به افزایش است که هشدار تلقی می شود. بنابراین باید با اتخاذ راهکارهایی این افراد از نظر معیشتی و شغلی تامین شوند تا در معرض آسیب های اجتماعی قرار نگیرند. علاوه بر این که باید پوشش حمایتی از این زنان گسترش یابد.

در خور اشاره است بر اساس سرشماری سال ۸۵ از یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۴ خانوار زن سرپرست، بالاترین آمار خانوارهای زن سرپرست- ۲۳۳ هزار و ۱۷۴ خانوار- مربوط به زنان بالای ۷۵ سال بود اما در همین سال زنان سرپرست خانواری بودند که در سنین زیر ۳۹ سال قرار داشتند و تعداد این خانوارها گرچه بالا نبود اما قابل توجه به نظر می رسید. بر اساس سرشماری سال ۸۵، حدود ۸۶ هزار و ۷۳۴ خانوار توسط زنان زیر ۲۹ سال سرپرستی می شوند که ۴۹۸ خانوار تحت سرپرستی زنان یا دختران زیر ۱۵ سال قرار دارند علاوه بر این که ۶ هزار و ۸۶۸ خانوار توسط زنان ۱۵ تا ۱۹ سال سرپرستی می شوند. با توجه به این که تعداد زنان سرپرست خانوار با سن پایین و زیر ۲۸ سال، رو به افزایش است، اگر مسئولان در بخش های مختلف برای افزایش حمایت و مستمری، کاهش آمار طلاق و... تدبیری نیندیشند در آینده ای نه چندان دور با بحران جدی در این زمینه روبه رو خواهیم شد.مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی همچنین درباره علل سرپرستی زنان بر خانوارها به تفکیک دلایل گفت: آمارها نشان می دهد که نیمی از زنان به دلیل فوت همسر، سرپرست خانوار شده اند که بیشتر آن ها در سنین بالا قرار دارند. وی افزود: همچنین ۷ تا ۱۲ درصد زنان به دلیل طلاق، سرپرست خانوار شده اند که سن این زنان بین زنان سرپرست خانوار کمتر است.

به گفته این مسئول ۳۸ تا ۴۳ درصد زنان نیز به دلایلی همچون ازدواج نکردن و نداشتن حامی، زندانی بودن همسر، بدسرپرستی و مفقودالاثر بودن همسر و از کارافتادگی همسر سرپرست خانوار شده اند.براتی درباره علل سرپرست خانواده شدن زنان به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: در بررسی آمار زنان سرپرست خانوار که مددجو و تحت پوشش سازمان های حمایتی اند، فوت همسر اولین عامل سرپرستی زنان در خانواده است اما در کل آمار زنان سرپرست خانوار، که مجموعه ای از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش و زنان سرپرست خانوار شاغل می باشند، آمار سرپرستی زنان در خانوارها به دلیل طلاق رو به افزایش است.وی همچنین درباره بعد خانواری (تعداد اعضای خانوار)، خانواده های زن سرپرست گفت: میانگین تعداد نفرات خانوارهای زن سرپرست ۴ نفر و در برخی مناطق و استان ها ۵ نفر و بیشتر است.

وی همچنین گفت: موضوع خانواده های تک نفره نیز قابل توجه است که شامل دختران هرگز ازدواج نکرده یا زنان مطلقه در سنین پایین و در سال های اول زندگی است.

براتی همچنین گفت: با توجه به اینکه کاهش سن زنان سرپرست خانوار با کاهش سن طلاق رابطه مستقیمی دارد و بسیاری از ورودی ها به نهادهای حمایتی برای تحت پوشش قرار گرفتن از زنان با سنین پایین است باید مسئولان با اتخاذ تدابیری برای کاهش آمار طلاق تلاش کنند

No comments: